Seminaries “Sociale vaardigheden”
Dit seminarie is volzet. Het is spijtig genoeg momenteel niet meer mogelijk om u in te schrijven voor dit seminarie.
Dit seminarie is reeds begonnen of afgelopen. Het is niet meer mogelijk om u in te schrijven voor dit seminarie.

Hoe omgaan met stress?

Doelstelling

Enige mate van stress ervaren tijdens het werk kan positieve resultaten hebben, maar een te hoge dosis stress is vaak problematisch. Overmatige stress brengt u uit uw evenwicht en stelt uw natuurlijke weerstand op de proef. Bent u één van de 60% werknemers die last ondervindt van overmatige stress en wenst u dit aan te pakken? Of wenst u vooral in goede ‘balance’ te blijven?

Na het volgen van deze opleiding zal u:

  • In staat zijn structureel aandacht te schenken aan uw eigen persoonlijke stress-oorzaken en stresssignalen (fysiek, mentaal en emotioneel)
  • Over heel concrete en bruikbare tips en technieken beschikken om uw eigen stress aan te pakken 
  • De aangeleerde technieken ook duidelijk kunnen omzetten in de praktijk aan de hand van realistische oefeningen 
  • Zich zekerder voelen om deze aangeleerde vaardigheden nog meer in praktijk om te zetten 
  • In staat zijn om op een performante manier uw eigen stress te managen, mede aan de hand van een gepersonaliseerd actieplan mét gepersonaliseerde coachingopvolging

Doelgroep

Indien u stress ervaart en zich (nog) beter ‘in evenwicht’ wenst te voelen.

Maximaal: 8 deelnemers

Voorkennis

Basic level: Er is geen specifieke voorkennis vereist voor deze opleiding.

Programma

Inhoud

Definitie van stress

  • Onderscheid positieve en negatieve stress 
  • Stress is individueel en subjectief

Belang van aandacht te schenken aan zichzelf 

Wat zijn mijn eigen stress-signalen?

In hoeverre sta ik open voor deze signalen? Luister ik naar mijn eigen signalen? 

  • Op mentaal vlak 
  • Op emotioneel vlak 
  • Op fysiek vlak 

Wat zijn mijn stress-oorzaken?

  • Objectieve omgeving 
  • Gebrek aan sociale ondersteuning 
  • Persoonlijkheid 

Stress aanpakken bij mezelf 

  • Werken aan mijn mentale batterij: 
    • Mijn kijk veranderen 
    • Prioritiseren (Bepalen wat voor mij (niet) belangrijk/dringend is) 
    • Tijdverspillende en energievretende activiteiten idenitificeren en reduceren 
  • Werken aan mijn emotionele batterij:
    • Voor een positief zelfbeeld zorgen 
    • Naar de emotionele signalen van mijn lichaam luisteren 
    • Mijn emoties durven uiten 
    • Assertief zijn 
    • Zorgen voor emotionele uitlaatkleppen 
  • Werken aan mijn fysieke batterij (7 mechanismen van energierecuperatie) 

Stress (doen) (h)erkennen en aanpakken bij de ander

  • Horen en zien
  • Leren uiten van bezorgdheid 
  • Communicatietechnieken en -structuren ( kaderen, DESC, LEO, GROW…)

Praktische informatie

Duurtijd: 1 opleidingsdag en 1 uur individuele coaching

Uren: Dag 1: 9u-17u (6 lesuren) - Dag 2: 1 uur individuele coaching

Plaats: Febelfin Academy, Aarlenstraat 80, 1040 Brussel

Extra info:

  • Voorbereidende opdracht die u als deelnemer zal ontvangen ongeveer 10 dagen vóór de opleidingsdag
  • Eén volledige opleidingsdag met maximale interactiviteit en praktische bruikbaarheid (maximum aantal deelnemers = 8) 
  • Uw gepersonaliseerd actieplan
  • Ongeveer 14 dagen na de opleidingsdag zal uw individuele coachingsessie plaatsvinden om het persoonlijk actiepunt te doen verankeren

Methodologie

Vorm: Klassikaal

Lesmateriaal: Powerpoint presentatie (slides)

 

Datums