Seminaries “Sociale vaardigheden”
Dit seminarie is volzet. Het is spijtig genoeg momenteel niet meer mogelijk om u in te schrijven voor dit seminarie.
Dit seminarie is reeds begonnen of afgelopen. Het is niet meer mogelijk om u in te schrijven voor dit seminarie.

Hoe omgaan met stress? - Najaar 2017

Doelstelling

Enige mate van stress ervaren tijdens het werk kan positieve resultaten hebben, maar een te hoge dosis stress is vaak problematisch. Overmatige stress brengt u uit uw evenwicht en stelt uw natuurlijke weerstand op de proef. Bent u één van de 60% werknemers die last ondervindt van overmatige stress en wenst u dit aan te pakken? Of wenst u vooral in goede ‘balance’ te blijven?

Na het volgen van deze opleiding zal u:

  • In staat zijn structureel aandacht te schenken aan uw eigen persoonlijke stress-oorzaken en stresssignalen (fysiek, mentaal en emotioneel)
  • Over heel concrete en bruikbare tips en technieken beschikken om uw eigen stress aan te pakken 
  • De aangeleerde technieken ook duidelijk kunnen omzetten in de praktijk aan de hand van realistische oefeningen 
  • Zich zekerder voelen om deze aangeleerde vaardigheden nog meer in praktijk om te zetten 
  • In staat zijn om op een performante manier uw eigen stress te managen, mede aan de hand van een gepersonaliseerd actieplan mét gepersonaliseerde coachingopvolging

Doelgroep

Indien u stress ervaart en zich (nog) beter ‘in evenwicht’ wenst te voelen.

Maximaal: 8 deelnemers

Voorkennis

Basic level: Er is geen specifieke voorkennis vereist voor deze opleiding.

Programma

Inhoud

Definitie van stress

  • Onderscheid positieve en negatieve stress 
  • Stress is individueel en subjectief

Belang van aandacht te schenken aan zichzelf 

Wat zijn mijn eigen stress-signalen?

In hoeverre sta ik open voor deze signalen? Luister ik naar mijn eigen signalen? 

  • Op mentaal vlak 
  • Op emotioneel vlak 
  • Op fysiek vlak 

Wat zijn mijn stress-oorzaken?

  • Objectieve omgeving 
  • Gebrek aan sociale ondersteuning 
  • Persoonlijkheid 

Stress aanpakken bij mezelf 

  • Werken aan mijn mentale batterij: 
    • Mijn kijk veranderen 
    • Prioritiseren (Bepalen wat voor mij (niet) belangrijk/dringend is) 
    • Tijdverspillende en energievretende activiteiten idenitificeren en reduceren 
  • Werken aan mijn emotionele batterij:
    • Voor een positief zelfbeeld zorgen 
    • Naar de emotionele signalen van mijn lichaam luisteren 
    • Mijn emoties durven uiten 
    • Assertief zijn 
    • Zorgen voor emotionele uitlaatkleppen 
  • Werken aan mijn fysieke batterij (7 mechanismen van energierecuperatie) 

Stress (doen) (h)erkennen en aanpakken bij de ander

  • Horen en zien
  • Leren uiten van bezorgdheid 
  • Communicatietechnieken en -structuren ( kaderen, DESC, LEO, GROW…)

Praktische informatie

Duurtijd: 1 opleidingsdag en 1 uur individuele coaching

Uren: 9u-17u (6 lesuren per dag)

Plaats: Febelfin Academy, Aarlenstraat 80, 1040 Brussel

Extra info:

  • Voorbereidende opdracht die u als deelnemer zal ontvangen ongeveer 10 dagen vóór de opleidingsdag
  • Eén volledige opleidingsdag met maximale interactiviteit en praktische bruikbaarheid (maximum aantal deelnemers = 8) 
  • Uw gepersonaliseerd actieplan
  • Ongeveer 14 dagen na de opleidingsdag zal uw individuele coachingsessie plaatsvinden om het persoonlijk actiepunt te doen verankeren

Methodologie

Vorm: Klassikaal

Lesmateriaal: Powerpoint presentatie (slides)

Datums