Storytelling: impact creëren met woord
Heb je al een keer Smells Like Teen Spirit van Nirvana meegezongen? Het is een van de meest populaire liedjes van de laatste decennia. Het staat steevast in de top 5 van beste liedjes ooit. Misschien zing je het steevast mee als je het op de radio hoort of onder de douche. Maar ken je de tekst van het liedje eigenlijk wel? Ook al is het nummer waanzinnig populair, het is tegelijkertijd ook een van de meest verkeerd gezongen liedjes. Mensen kennen de tekst van het liedje eigenlijk niet. Dat komt omdat de melodie voor ons belangrijker is dan de inhoud. En dat is niet alleen zo voor muziek, maar voor elke boodschap die we proberen over te brengen aan andere menen. Het is wetenschappelijk aangetoond dat de verpakking van een boodschap 3 keer meer impact heeft dan de inhoud ervan.
Coaches met expertise helpen jouw eigen verhaal beter vertellen met persoonlijke feedback, suggesties en concrete tips.
Deze opleiding heeft als doelstelling om:
- de structuur van een goede verhaalopbouw te leren kennen;
- inzicht te verwerven in de onderliggende psychologie van een publiek of een jury;
- de basisprincipes van charismatisch spreken (12 wetenschappelijk onderbouwde technieken) te ontdekken;
- comedy technieken mee te geven;
- de nieuwe kennis toe te passen in een korte presentatie.
Doelgroep
De opleiding kan gevolgd worden door iedereen die behoefte heeft om zijn presentatietechnieken naar een hoger niveau te tillen.
Vereiste voorkennis
Personal development opleiding: deze opleiding vereist geen specifieke voorkennis.
Programma
INHOUD
- Introductie storytelling
- Eerste keer
- De deelnemers brengen zelf een topic aan. Bij de presentatie van deze topics worden opnames gemaakt (mits toestemming van de deelnemer). Deze opnames zijn enkel voor educatieve doeleinden. Dit is om later feedback te herbekijken en je eigen prestatie beter te kunnen beoordelen. De bedoeling is om tijdens de opleiding verder te werken op dit topic, met de structuren en technieken. Op die manier kan je je eigen evolutie zien en ook persoonlijke feedback van de coach krijgen.
- De psychologie van een publiek en/of jury
- Je krijgt kort mee wat er in wetenschappelijk onderzoek werd aangetoond hoe gedrag en beslissingen van een publiek of jury werden beïnvloed. Daaruit volgen telkens ook concrete tips voor jezelf en je eigen verhaal.
- Verhaalstructuur
- Je krijgt een verhalenstructuur mee om jouw verhaal mee op te bouwen. Je plaatst je eigen tekst in deze structuur.
- Charismatische technieken
- Je krijgt 12 technieken me waarvan is aangetoond dat ze meer impact hebben op een publiek hun oordeel en hun gedrag.
- Comedy technieken
- Je enkele comedy technieken mee waar je mee kan experimenteren.
- Toepassen op eigen verhaal
- Je past de technieken die je leerde toe op je eigen verhaal. De coach geeft mee suggesties en denkt mee na vanuit de technieken om je verhaal te versterken.
- Presentatiemoment
- Je brengt opnieuw je presentatie, maar dit keer in een sterk opgebouwd verhaal en met de geleerde technieken. Op deze manier kan je zelf het verschil met het begin ervaren. Bovendien krijg je nog persoonlijke feedback van de coach op jouw presentatie met laatste tips en tricks. Je krijgt de verhalenstructuur en technieken ook mee in een handige handout om later te blijven gebruiken.
PRAKTISCHE INFORMATIE
- Duurtijd: 1 lesdag (6 lesuren)
- Uren: 09:00 tot 17:00
- Plaats: Febelfin Academy: Phoenix building, Koning Albert II-laan 19, 1210 Brussel
Methodologie
Een ‘Klassikale opleiding’ volg je in groep. Je bent samen met de andere deelnemers en de docent aanwezig op een afgesproken tijdstip in hetzelfde leslokaal. Er is mogelijkheid tot interactie en feedback, zowel van de deelnemers naar de docent toe als omgekeerd. Het lesmateriaal bestaat als basis uit een presentatie via het MyFA leerplatform , aangevuld met diversen zoals (digitale syllabus, presentatie, audiovisuele fragmenten, …).
Opleidingsmateriaal: Powerpoint presentatie.
Docenten
Michaël Van Damme
Personal development