Fin Challenge: Samenwerken als sector om talenten te winnen!
Geschreven door Febelfin Academy, 18/09/2019 • Duurzaamheid
De financiële sector is voor talentvolle profielen vaak niet de eerste keuze als branche waarvoor zij willen werken. Als opleidingsinstituut voor de financiële sector willen we terug meer diverse talenten aantrekken. Daarom sloegen we de handen in elkaar met de hele sector en lanceerden we de eerste editie van ‘The Fin Challenge’.
Niet zozeer de financiële sector, maar eerder media, ICT of farma. Dat is vaak de voorkeurindustrie van afgestudeerd talent. De financiële crisis van ruim tien jaar geleden laat ook op dit vlak nog zijn sporen na.
Onze sector staat voor de stevige uitdaging om diverse talenten terug meer aan te trekken, ze in huis op te leiden en ze ook bij ons te houden.
Bootcamp
The Fin Challenge is een tweedaagse bootcamp die heeft plaatsgevonden op 12 en 13 september waarbij 57 geselecteerden twee dagen lang hebben gebrainstormd om oplossingen te bedenken. En meer bepaald oplossingen die een antwoord vormen op de drie volgende uitdagingen: het aantrekken, het opleiden én het behouden van talent voor hun sector.
De kandidaten kozen zelf rond welk van deze drie thema’s ze tijdens de tweedaagse wilden werken. Voor elk van deze drie uitdagingen gingen er 10 teams aan de slag. Telkens ging het om vier deelnemers per groepje en die groepjes zijn divers. We hadden deelnemers van 14 verschillende banken: van de vier grootbanken, middelgrote banken en nichebanken. We kregen vanuit die banken ook diverse profielen. Dus zeker niet enkel HR of rekrutering, maar ook bankiers, it-specialisten en juristen zaten rond de tafel.
Niet enkel digitale skills
Focus van The Fin Challenge lag niet enkel op de zogenaamde digitale profielen. Digitale skills zijn zeker aan de orde, net als andere hedendaagse vereisten zoals ondernemerschap, creativiteit en de specifieke technische kennis.
Telkens werkten medewerkers van financiële instellingen onderling ideeën uit.
Het geheel gebeurde onder begeleiding van het innovatiebureau The Forge (van UGent) en met behulp van experts uit de financiële wereld.
Hoge verwachtingen
Als Febelfin Academy waren we ons ervan bewust dat één tweedaagse de strijd om talent niet definitief zou beslechten. Maar het ging om bewustwording, en ook zeker: het bundelen van de krachten.
De algemene slogan van het initiatief toont aan dat we toch een zekere ambitie hadden: Let’s win the war for talent. Ook al was het de eerste keer dat we iets dergelijk organiseren, onze verwachtingen lagen vrij hoog.
The pitch
Werden onze verwachtingen ook daadwerkelijk ingelost? Absoluut! Op het einde van de tweede dag pitchte elk team hun idee voor elkaar en voor een jury met vertegenwoordigers van binnen en buiten de sector. Heel wat innovatieve, verbluffende ideeën zijn naar boven gekomen zoals een “Undercover Banker” die enkele dagen per jaar vrijwillig zijn steentje gaat bijdragen bij KMO klanten om te weten wat nu de werkelijke (financierings)behoeften zijn.
Maar er kan maar één winnaar zijn en dit werd “The Work Fun Experience”. Het idee richt zich op jonge talenten en wil die nog voor het afstuderen reeds aan de sector binden. Door middel van een combinatie van een vakantiejob en een unieke, leuke ervaring in de financiële sector. Bijvoorbeeld: het bijleren over het innovatieve betaalsysteem tijdens een exclusieve belevenis zoals Tomorrowland.
De winnaars, Maaike Mollekens, Credit analyst bij Bpost Bank, Hanne Coolkens, Recruiter bij Argenta, Jeremy Roose, Kantoordirecteur bij Beobank en Rozanne de Groof, Lead Developer bij Bank van Breda, mogen de komende maanden hun project verder uitwerken en hebben als prijs een trip naar Londen gewonnen waar ze als team tijdens The Festival of Work, een internationaal congres over the future of work, nog meer inspiratie zullen opdoen.
Maar the Fin Challenge stopt hier niet. De bedoeling van het winnend idee is om deze verder op niveau van de sector te realiseren. Maar ook alle andere ideeën uit deze tweedaagse worden gebundeld en aan al de bestuursleden van Febelfin bezorgd.
Aftermovie
Wat vonden de deelnemers er zelf van? Krijg een indruk van ons event of herbeleef de highlights.
Bekijk de aftermovie!